Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Zo helder schrijven als je denkt : schrijftips voor werkstukken en masterproeven
Author:
ISBN: 9789033480843 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Werkstukken, bachelorscripties en masterproeven: steeds vaker moeten studenten laten zien dat ze zich schriftelijk helder kunnen uitdrukken. Voor velen is het grootste struikelblok de manier waarop ze dat moeten doen. Wie moeite heeft met formuleren verschuilt zich soms achter de bewering dat niet de vorm, maar de inhoud van belang is. Dat is een misvatting: als de vorm onder de maat is, zal ook de inhoud minder overtuigen. "Ik kan niet goed schrijven" is een nog vaker gehoord excuus. In werkelijkheid veronderstelt wetenschappelijk schrijven niet een of ander geheimzinnig talent, maar de bereidheid om een aantal basisregels te volgen, om te oefenen in het gebruik daarvan en om telkens opnieuw kritisch naar eigen teksten te kijken. Om studenten op weg te helpen biedt dit werk een praktische handleiding om helder te schrijven in een verantwoorde stijl. Het gaat rechtstreeks naar de kern, zonder betuttelende oefeningen en zonder nodeloos uitgesponnen voorbeelden


Book
Academisch schrijven : een praktische gids
Authors: ---
ISBN: 9789033470998 9033470993 Year: 2008 Publisher: Leuven/Den Haag Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wie hogere studies aanvat, moet vroeg of laat op een "wetenschappelijke manier" schrijven. In scripties, bachelorpapers en masterproeven wordt van de student verwacht dat hij de kunst van het academisch schrijven beheerst. Dit boek wil tegemoet komen aan de steeds terugkerende vraag van veel studenten naar een concrete en praktische handleiding om beter academisch te leren schrijven. Het boek is volledig op de praktijk gericht, met authentieke voorbeelden en relevante oefeningen. Vooral de meest voorkomende fouten en problemen worden uitgebreid toegelicht en becommentarieerd. Onder meer de formulering van de onderzoeksvraag, de beschrijving van materiaal en methode, de wetenschappelijke stijl in al zijn aspecten komen uitgebreid aan bod. De voorbeelden en oefeningen zijn afkomstig uit verschillende vakdomeinen, van sociologie over politieke wetenschappen, linguïstiek, biochemie en biotechnologie

Keywords

Academisch Nederlands. --- Eindwerken. --- Nederlandse taal --- Scripties. --- Thesissen. --- Wetenschappelijke teksten --- Schrijfvaardigheid. --- Stijl. --- Nederlandse taal. --- Linguistics --- School management --- Teaching --- theses --- Science --- eindwerken schrijven --- schrijfvaardigheid --- Didactics of higher education --- Stilistics --- 800.6 --- 655 --- 001.818 --- #SBIB:303H0 --- #SBIB:309H519 --- Academic collection --- 001 --- 001.8 --- 003 --- 007 --- 808 --- Scripties ; thesissen ; handleidingen ; gidsen --- Taal ; het schrijven --- onderzoek --- papers --- scripties --- verhandelingen --- 800.51 --- Nederlands, rapporteren --- 844.4 --- portfolio (ler) --- rapporteren --- academisch rapporteren --- communicatie, schriftelijk --- E090403.jpg --- Scripties --- schriftelijke communicatie --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- 800.6 Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Grafische industrie. Drukkerij. Uitgeverij. Boekhandel-- algemeen --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Wetenschappelijk onderzoek --- Wetenschappelijk werk --- Onderzoeksmethodologie --- Schrijven --- Communicatie --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- 007.2 --- Technical writing --- Handbooks, manuals, etc. --- departement Algemeen 08 --- wetenschappelijk werk --- schriftelijke vaardigheden --- paper --- Schriftelijke communicatie --- Taaladvies --- Taalgebruik --- Scriptie --- Writers' workshops. --- Dutch language --- Study and teaching.


Book
SOS schrijven : een helder, vlot en foutloos verslag volgens de BETER-methode
Author:
ISBN: 9789401460071 Year: 2020 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Help, ik moet een eindverslag schrijven!Vind je het moeilijk om de eerste letters op papier - of op het scherm - te plaatsen? Weet je niet hoe informatie uit een artikel, boek of website te verwerken? Twijfel je over de schrijfstijl, de taal en de opmaak van een zakelijk verslag?Eindwerkexperte Leen Pollefliet gooit jou met 'SOS schrijven' een reddingsboei toe. Aan de hand van de BETER-methode helpt ze jou hoe je aan een onderzoek begint, hoe je juist refereert en hoe je een tekst duidelijk en correct opbouwt, schrijft en opmaakt. Alle raadgevingen zijn op een zeer eenvoudige manier uitgelegd, zodat je vast en zeker veel steun vindt in deze kleine schrijfgids. De ontelbare voorbeelden uit eindwerken zijn herkenbaar en daarom ook direct bruikbaar.(https://www.academiapress.be/nl/sos-schrijven)


Multi
Zelfregulerend leren : hoe? : zo!
Author:
ISBN: 9789401487474 9401487472 Year: 2022 Publisher: Leuven/Amsterdam LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor elke leersituatie, in elk vak, en met elke leerlingZelfregulerend leren is heel actueel. Het aanleren van zelfregulerende vaardigheden is namelijk één van de meest onderbouwde én doeltreffende interventies die je in je klas kan doorvoeren. En toch ... Door een wildgroei aan definities - met elk hun eigen methodieken en doelgroepen - zie je door de bomen het bos niet meer. Wat is zelfregulerend leren nu? En wat is je rol als leraar dan?Dit boek neemt je op toegankelijke wijze mee doorheen de schat aan kennis die bestaat over zelfregulerend leren. Het beschrijft precies wat jij nodig hebt om vertrekkende vanuit jouw eigen aanpak straks nog meer resultaat te boeken, en dat met al jouw leerlingen.bron: https://www.academiapress.be/nl/zelfregulerend-leren


Book
Schrijven : van verslag tot eindwerk : do's & don'ts
Author:
ISBN: 9789038214757 9789038217710 9789038216102 9789038223261 9789038213491 9789038226002 9789038226002 9038216106 9038217714 Year: 2016 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een eindwerk is de bekroning en het sluitstuk van studies in het hoger onderwijs. De kwaliteit ervan wordt bepaald door de inhoud en de opmaak die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Deze handleiding is opgevat als een praktisch naslagwerk dat kan gebruikt worden om een groot verslag te schrijven, of het nu een masterproef is, een onderzoeksrapport of een afstudeerwerk. Komen onder andere aan bod: hoe begin je te schrijven? Welke zijn de verplichte onderdelen? Hoe breng je structuur aan in je ideeën? Wat zijn de juiste stijl en toon? Hoe moet je refereren aan elektronische en niet-elektronische werken? Welke zijn de meest voorkomende taalfouten waarvoor je je moet behoeden? Welke vormgeving is verplicht? Welke opmaak is gewenst?

Keywords

Dissertations, Academic --- Report writing --- Handbooks, manuals, etc. --- Lerarenopleiding --- (vak)didactiek talen. --- Bronverwijzingen. --- Citeren en refereren. --- Eindwerk. --- Eindwerken : schrijven. --- Informatievaardigheden. --- Rapporteringstechnieken. --- Refereren. --- Scriptie. --- Scripties --- Scripties. --- Wetenschappelijke rapporten. --- Nederlandse taal. --- Eindwerken. --- Social Sciences and Humanities. Communication Studies --- Reporting. --- Publishing. --- Thèses et écrits académiques. --- eindwerken schrijven --- verslagen schrijven --- teksten schrijven --- Science --- Higher education --- wetenschappelijk schrijven --- Schrijven --- #KVHA:Schrijfvaardigheid --- #KVHA:Scripties --- LESS --- #KVHA:Methodologie --- #SBIB:309H519 --- #SBIB:303H0 --- 450.8 --- scripties --- rapporteren --- eindwerken --- schriftelijke communicatie --- Schriftelijke communicatie --- eindwerk --- schrijfvaardigheid --- 001.818 --- Praktische handleidingen i.v.m. schrijven en spreken --- Methoden in de sociale wetenschappen: algemeen --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Nederlands --- Dutch language --- 499.5 --- 844.4 --- schrijven --- scriptie --- Methodiek van het studeren --- Notuleren - Rapporteren --- 002 --- Eindwerk --- BPB1003 --- Pratique de rédaction --- 695 Communicatie --- Communication écrite Schriftelijke communicatie --- #KVHB:Methodologie --- #KVHB:Schrijfvaardigheid --- #KVHB:Scripties --- 001 --- 378 --- 003 --- Eindwerken --- Spelling --- Rapporteren --- spelling 1995 --- 001 )* WETENSCHAP EN KENNIS IN HET ALGEMEEN --- portfolio --- spelling --- publiceren --- scriptie (eindwerk) --- rapportage --- Redactie in de praktijk --- Wetenschap --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Wetenschappelijk onderzoek ; algemeen --- 007.2 --- #KVHA:Rapporteren --- #KVHA:Wetenschappelijk schrijven; Nederlands --- 808 --- Afstudeerprojecten ; wetenschappelijke eindwerken ; leidraad --- Illustraties ; Herr Seele --- Scripties ; thesissen ; handleidingen ; gidsen --- Taal ; het schrijven --- 010 --- Bronvermeldingen --- Eindscriptie --- Hoger onderwijs --- Rapportage --- Wetenschappelijke tekst : schrijven --- 092510.jpg --- 001.81 --- 808.1 --- Eindwerken schrijven --- citeren en refereren --- informatievaardigheden --- literatuurlijst --- literatuurstudie --- plagiaat --- rapporten --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- Bibliografie ; inleidingen --- techniek van de wetenschappelijke arbeid --- Auteurschap. Literaire activiteit en techniek --- hoger onderwijs --- verslagen --- projecten --- PXL-Music 2015 --- PXL-Central Office 2016 --- departement Algemeen 09 --- eindverhandeling --- handleiding --- praktisch naslagwerk --- Projecten --- Verslagen --- Spellingproblemen --- Methodologie --- Communicatie --- Refereren --- Bronnen --- písomné zručnosti --- teksti koostamise oskus --- stylistické schopnosti --- effektiv skriftlig fremstilling --- abilități de redactare --- writing skills --- τεχνική της σύνταξης --- вештина писања --- umiejętność redagowania pism --- vještina pisanja --- redactie in de praktijk --- ħiliet tal-kitba --- pratica di redazione --- rašymo įgūdžiai --- tekstin laadintakäytäntö --- prática da redação --- aftësi shkruese --- írásbeli készségek --- técnicas de redacción --- Gewandtheit im schriftlichen Ausdruck --- förmåga att uttrycka sig i skrift --- писмени умения --- вештини за пишување --- dokumentu izstrādes prasmes --- veščina pisanja --- practici de redactare --- schopnost vést administrativní agendu --- praktika të të shkruarit --- schopnost vést písemnou agendu --- rašymo būdai --- редакција --- braižymo įgūdžiai --- writing practices --- dokumentu izstrādes prakse --- prática da redacção --- способност за стилско изразување --- slohové schopnosti --- drafting skills --- aftësi hartimi --- Scriptie --- Verslag --- Spellingsprobleem --- Bron --- scileanna scríbhneoireachta --- Adult education. Lifelong learning --- Stilistics --- Report writing - Handbooks, manuals, etc --- Pratique de rédaction --- 450.8. --- Schrijven. --- eindwerk.


Book
Mijn kind leert schrijven (en hoe kan ik helpen) : gids voor ouders, leerkrachten en hulpverleners
Author:
ISBN: 9789020973860 Year: 2007 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het nieuwe boek van deze bestsellerauteur is tegelijkertijd een leesboek, een oefenboek én een opzoekingsboek. Het geeft een antwoord op de meest gestelde vragen in verband met schrijven en schrijfproblemen. Het introduceert daarnaast een leuk en motiverend oefenprogramma om samen met het kind aan de slag te gaan. Een boek dat zeker niet mag ontbreken in de bibliotheek van mensen die met opvoeding te maken hebben.


Book
Mind the map : krachtige tools om leren in beeld te brengen : van mindmapping tot wordclouds
Author:
ISBN: 9789401418515 Year: 2015 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek zijn verschillende inzichten, technieken en strategieën verzameld, die leerlingen ondersteunen bij de verwerking van leerstof en het kritisch nadenken over het leerproces. De strategieën zijn gebaseerd op de nieuwste inzichten vanuit de leerpsychologie. Aan de orde komen de volgende onderwerpen: theoretische inzichten, inzichten over de kracht van het noteren, zoals sketchnoting, mapstrategieën, interactieve notebooks, visualiseringstechnieken en dergelijke. Elk hoofdstuk is op eenzelfde wijze opgebouwd. Enige informatie over de techniek, overzicht van de hulpmiddelen, relaties naar digitale mogelijkheden en concrete tips en lessuggesties. Het boek wordt ondersteund met een website: www.mapthemind.be. De auteur is werkzaam in een opleidingscentrum voor docenten. Het is ontstaan vanuit de dagelijkse praktijk. Bedoeld voor het voortgezet onderwijs en hoger. © NBD BiblionIn dit boek zijn verschillende inzichten, technieken en strategieën verzameld, die leerlingen ondersteunen bij de verwerking van leerstof en het kritisch nadenken over het leerproces. De strategieën zijn gebaseerd op de nieuwste inzichten vanuit de leerpsychologie. Aan de orde komen de volgende onderwerpen: theoretische inzichten, inzichten over de kracht van het noteren, zoals sketchnoting, mapstrategieën, interactieve notebooks, visualiseringstechnieken en dergelijke. Elk hoofdstuk is op eenzelfde wijze opgebouwd. Enige informatie over de techniek, overzicht van de hulpmiddelen, relaties naar digitale mogelijkheden en concrete tips en lessuggesties. Het boek wordt ondersteund met een website: www.mapthemind.be. De auteur is werkzaam in een opleidingscentrum voor docenten. Het is ontstaan vanuit de dagelijkse praktijk. Bedoeld voor het voortgezet onderwijs en hoger. © NBD Biblion - Jos Derksen


Book
Leerladders 6 : leren leren : verwerkingsboekje
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031738533 9789031738540 9789031738557 9789031738564 9789031738571 9789031737482 9789031734566 9789031734573 9789031737444 9789031737451 9789031737468 9789031737475 9789031737499 Year: 2012 Publisher: Averbode Averbode

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor elk leerjaar/elke groep zijn er 8 leerladders (fiches voor de leerling) waarin telkens één aspect van leren leren behandeld wordt. Deze leerladders geven telkens een korte, duidelijke instructie. In het werkboekje vind je enkele werkblaadjes bij elke leerladder. Die bieden een waaier aan oefenkansen, waarbij de leerlingen de theorie omzetten in de praktijk, om zo het geleerde te integreren.


Book
Horen, zien en schrijven : schrijfboek voor welzijnswerkers
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789048614400 Year: 2013 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werk is bedoeld als handleiding voor professionals (in spe) van alle niveaus en uit alle hoeken van het sociaal werk. Met dit boek verleg je de focus van 'leren' naar 'doen'. De praktijk is immers de beste leerschool. Schrijven in de praktijk is het uitgangspunt van dit boek. De teksten die in het sociaal-agogisch werkveld het vaakst voorkomen, vormen de basis van dit handboek. De praktijk staat in de opleiding immers centraal. De opgenomen voorbeelden gaan over teksten in de dagelijkse communicatie, teksten voor correspondentie, teksten in het kader van het hulpverleningsproces, teksten voor PR en teksten die je gebruikt om een mondelinge presentatie te ondersteunen


Book
Studeerwijzer : op weg naar succesvol studeren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789054874928 9054874929 Year: 2008 Publisher: Brussel VUBpress

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

e gaat naar het hoger onderwijs, maar je wordt overdonderd door het aanbod en de gehanteerde terminologie? Je hebt het nog moeilijk met je definitieve studiekeuze? Je wilt graag meer informatie en tips over het plannen en organiseren van je studies tijdens het studiejaar en/of tijdens de examenperiode? Je maakt je zorgen over je studiemethode en je slaagkansen? Je wilt je schrijfvaardigheden verbeteren? Je vindt het moeilijk om je aan te passen aan je nieuwe leefomstandigheden en aan je nieuwe omgeving? De examens schrikken je enorm af en bezorgen je veel stress? Je wilt graag meer informatie over de voorbereiding voor de examens? Je hebt lees- of leerproblemen en wilt weten wat hieraan gedaan kan worden? Of: je zit in je laatste bachelor- of masterjaar en weet niet goed hoe een bachelor- of masterproef te schrijven? Op al deze vragen en nog vele andere kan je een antwoord vinden in dit boek.De Studeerwijzer is in de eerste plaats geschreven voor (toekomstige) studenten. Maar ook docenten, leerkrachten, studiebegeleiders … kortom iedereen die vragen heeft of meer wilt weten over het wel en wee van studeren in het hoger onderwijs, vindt tips en uitleg in dit boek.De Studeerwijzer is samengesteld op basis van de expertise van een professioneel team studentenpsychologen en studiebegeleiders van de Dienst studiebegeleiding aan de Vrije Universiteit Brussel.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by